Vitaminer og mineraler

Vitaminer

og mineraler

Powercoctails Mauritius

Vi har ca. 70.000 milliarder celler i kroppen. Disse fornyes hele tiden. Hvert sekund produserer vi ca. 17 Millioner nye celler. Ca. 12 millioner av disse er blodceller.

Litt informasjon om hva vitaminer og mineraler gjør for kroppen vår, og alle cellene våre:

Det er viktig å huske på at det vi søker å oppnå er balanse i kropp og helse.Det er sjeldent at det er bra å tilføre kun ett tilskudd av vitaminer eller mineraler. De virker sammen, og mot hverandre.

Følgende informasjon er hentet fra div. Lege/apotek-linker på Internett

VITAMINMANGEL

Noen lidelser og symptomer man kan få ved vitaminmangel:

 

Maglende vitamin A:

Kan gi dårlig nattsyn. Hyppige virusinfeksjoner slik som forkjølelse, influensa og herpes kan være et tegn på lave nivåer av vitamin A. Ved langvarig mangel blir slimhinnene i hals, svelg og nesebor tørre, og en blir mer utsatt for infeksjoner.

Manglende vitamin B1:

Kan gi nedsatt appetitt, nedsatt konsentrasjonsevne, tretthet, irritabilitet, vektnedgang, forstoppelse og forstyrrelser på nervesystemet.

Manglende vitamin B2:

Kan gi eksem og betennelse i huden, sprekkdannelser i leppene, øyekatarr, matthet og trøtthet.

Manglende vitamin B3:

Kan gi rødlig utslett og eksem, belegg på tungen, mentale forstyrrelser, engstelse og spenning, depresjon og irritabilitet, svimmelhet, søvnbesvær (rykninger i kroppen ved innsovning), hodepine eller migrene. Kan også gi hukommelsessvikt, tretthet og sløvhet, samt blodsukkerproblemer.

Manglende vitamin B5:

Følgende tilstander kan skyldes mangel på pantotensyre (B5):
Allergier, uren hud, skallethet pga plutselig eller hurtig hårtap, tidlig aldring, hyppige infeksjoner, trøtthet, rastløshet, lavt blodsukker, gikt og leddsmerter.

Manglende vitamin B6:

Kan gi hudforandringer i ansiktet, samt biokjemiske forstyrrelser.
PMS, forvirring og depresjon, søvnmangel og nervøsitet, migrene og nyrestein, skjelving eller muskelkramper, følelsesløshet og svekkelser i armer og bein, væskeopphopninger, sår i munnen og på leppene, utslett og eksem, kløe i hendene, flass og hårtap, lavt blodsukker og vektproblemer kan også henge sammen med B6-mangel.

Manglende vitamin B8:

Kan gi hud- og hårproblemer som flass, eksem, betennelser i huden, hårtap, tynt hår, grånende hår, flass og sopp i hårbunnen. Kan også føre til trøtthet og søvnløshet, blekhet, anemi, høyt kolesterol, unormal hjertefunksjon, sopp i tarmen, depresjon, panikkangst, forvirring og muskelsmerter.

Manglende vitamin B9 (folsyre):

Kan gi kretsløpsproblemer, blodmangel, høyt homocysteinnivå i blodet, urinsyregikt, dårlig hukommelse og konsentrasjonsevne, svimmelhet, tretthet, sprukne lepper, depresjon og engstelse. Kan også gi gråbrune pigmentflekker på huden, eksem, blek hud, grått hår, apetittløshet, diaré, forstoppelse og magesmerter.

Manglende vitamin B12:

Kan gi lave verdier og deformerte hvite og røde blodlegemer, menstruasjonsproblemer, tungesvie, og rød, glatt glinsende tunge, depresjon, engstelse og irritabilitet, dårlig hukommelse, trøtthet og lavt blodsukker. Kan også føre til stivhet, spenninger, smerter i ryggen, verkende muskler og svekket muskelkraft, blekhet, og forstoppelse.

Manglende vitamin C:

Kan føre til skjørbuk, jernmangel, trøtthet, irritabilitet og økt infeksjonsrisiko, neseblod, langsom sårheling, vabler, blåmerker, bloduttredelser, åreknuter, sprengte blodkar i huden, tannkjøttproblemer, hyppig blærekatarr og andre infeksjoner.

Manglende vitamin D:

Mangelfull kalsiumabsorpsjon og mineralisering av nydannet beinvev gir mykt og deformert beinvev. Man kan bli mer utsatt for lårhalsbrudd. Man kan bli mindre motstandsdyktig mot autoimmune sykdommer. Nyrenes evne til å skille avfallsstoffer og nyttige stoffer ut på en riktig måte, kan svekkes.

Manglende vitamin E:

Kan føre til manglende følelse i hender og føtter, ødem, anemi, og svekkelse i hjernens funksjon.
E-vitamin kan redusere risiko for blodpropp.

MINERALMANGEL

og noe av det mineralene gjør i kroppen vår:

 

Kalsium bidrar til normal muskelfuksjon og er nødvendig for opprettholdelse av normalt skjelett. Kalsium og vitamin D bidrar til å redusere tap av benmasse hos postmenopausale kvinner. Lav bentetthet er en risiko for brudd pga benskjørhet.

Kalsium og vitamin D er nødvendig for normal vekst og utvikling av ben hos barn.

Mangel kan gi: Allergi. Hyperaktivitet. Revmatisme. Søvnproblemer.

Magnesium bidrar til normal muskelfunksjon, normaliserer hjertehelse.

Mangel kan gi: Muskelkramper, kraftløshet, skjelvinger, kvalme, angst, luftveisproblemer, svimmelhet, utmattelse, svelg-problemer, forvirring og dårlig hukommelse.

Mangan bidrar til opprettholdelsen av normale ben og normal dannelse av bindevev. Bidrar til beskyttelse av celler mot oksidativt stress. Mangel kan gi problemer med brusk og vev.

Kobber bidrar til opprettholdelsen av normale bindevev og normal funksjon av nervesystemet. Kobber bidrar også til normal jerntransport i kroppen, og dannelsen av hemoglobin.
Har antibakteriell egenskap.

Sink bidrar til et godt immunforvsar. Kan være virushemmende.  Kan hemme hårtap. Kan gi nedsatt smakssans.. Hjelper til med sårheling. Er et viktig mineral for vekst.
Mangel på sink kan gi dårlig sædkvalitet.

Hudproblemer: Strekkmerker er en indikasjon på sinkmangel. Det samme er dårlig sårheling.

Hvite prikker på neglene kan også være et tegn på for lite sink.  Man har funnet ekstra mangel på sink hos flere med spiseforstyrrelser og med uregelmessig menstruasjon.

Krom regulerer blodsukkeret. Krom kan redusere unormalt og høyt behov for søtsaker. Mangel på krom kan gi dårlige reflekser, koordinasjonsproblemer, ufrivillige bevegelser, og muskelsvakhet.

Selen kan beskytte mot enkelte alvorlige sykdommer, som visse kreftformer og hjerte/kar-sykdommer.
Mangel kan gi: Tilbakevendende infeksjoner, allergi og astma, reumatiske plager, bindevev-sykdommer, eksem og for tidlig aldring.
Ekstra selen har vist bedring hos personer med lavt stoffskifte.

Jern er viktig for flere funksjoner i kroppen. Først og fremst bidrar  jern til at det skjer oksygentransport til cellene.

Mangel på jern kan gi symptomer som: Hodepine, trøtthet, blekhet, økt infeksjonsfare, øresus, slapphet, svimmelhet, og sorte flekker foran øynene. Andpustenhet kan også forekomme.